Dry needling Rijssen

Dry needling

Wat is dry needling?
Dry needling is een innovatieve behandelmethode voor de fysiotherapeut, die ook sinds 2007 door Nederlandse fysiotherapeuten mag worden uitgevoerd, mits ze daar scholing voor hebben gehad. Door middel van een speciale techniek worden triggerpoints aangeprikt om deze te “deactiveren”. Dry needling gebruikt een “droge” acupunctuurnaald. Er wordt dus geen medicijn in de spier gebracht.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een “knoop” in een spier, die naast lokale drukpijn, ook pijn op afstand kan genereren. De fysio- en manueel therapeut zoekt naar deze triggerpoints, omdat ze een rol kunnen spelen in uw blessure. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

pijn/stijfheid in een spier en ook pijn op afstand (uitstralende pijn)
bewegingsbeperkingen in gewrichten, die verbonden zijn met de spier
verminderde kracht en coördinatie van de aangedane spieren
pijn ontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen om de pijn te ontzien, wat vervolgens weer tot andere klachten kan leiden

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?
Acuut moment – bijvoorbeeld door een verkeerde beweging als vertillen of na een ongeval of sportblessure
Chronisch – bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde (werk)houding
Psychologische oorzaken, zoals stress en depressie
Onvoldoende fysieke conditie (te weinig bewegen), waardoor er eerder triggerpoints ontstaan
Afwijkende bewegingspatronen door anders te gaan bewegen bij een blessure
Door standsafwijkingen van voeten, bekken of rug, zoals bij een scoliose, beenlengteverschil of doorgezakte voeten
Problemen in het hormonale systeem

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als er een triggerpoint aangeprikt wordt voelt u kort een krampachtige sensatie binnen in de spier. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren voor 1 à 2 dagen wat zwaar en vermoeid aan.

Wat kost dry needling?
Dry needling is onderdeel van het fysio- of manueel therapeutische behandelproces.
Indien u verzekerd bent voor fysiotherapie valt in principe ook de dry needling behandeling hieronder.
Wanneer u niet verzekerd bent voor fysiotherapie of u het aantal behandelingen, dat vergoed wordt verbruikt heeft, betaalt u het praktijktarief voor een fysiotherapeutisch consult.
Op onze tarievenpagina vindt u de kosten van een consult.

Wenst u nog meer informatie omtrent dry needling kijk dan op deze website.